Khamis, 24 Januari 2013

hari yang baek ;



Selamat petang dan salam maulidur Rasul … so di hari yang baik nie , same2lah kita perbanyakan amal ,melakukan perkara2 yang berfaedah , mengingati mati pun ea jgk .. skunk nie ajal xdtg time kita dah tua jerr tapi banyak yg muda2 pun boleyyy pegi mengadap penciptanye kan ..so maut nie xkira umur , bangsa , agama dan seangkatan dgn nye .. ( eceh eceh , ade ala2 ustazah x ! heee ) saling mengingati xsalah kan ,, xkira lah sape saya , baek o jahat tapi kalau nak buat amal kebaikan nie xperlu kita tengok sape org tuu ,, cukuplah sekadar ape yg ingin d sampaikan  .. mybe dia pun dalam proses membetulkan diri sendiri kan ..










:: SEJARAH MAULIDURRASUL ::

Menurut sejarah, Maulidur Rasul dicatatkan pertama kali disambut secara kecil-kecilan oleh sekelompok ahlul bait di Mekah Al Mukarammah semasa zaman pemerintahan khalifah Abassiyah; Muhammad Ibnu Mansur Al Mahdi pada abad ke 8M.

Kemudian pada abad ke 12M, ia telah diperkenalkan dan disambut secara besar-besaran oleh Gabenor Irbil di Iraq; Al Mudzaffar Abu Sa’id al-Qakburi semasa pemerintahan Sultan Salahuddin Al Ayubi (1138-1193M).

Sambutan tersebut bertujuan mengumpulkan dan menyatukan kaum muslimin bagi menaikkan semangat jihad mereka menghadapi angkatan perang salib dan merampas kembali Jurusalem dari tangan mereka.

Meskipun terdapat ulama dari aliran Wahabbi dan Salaffi menganggap sambutan Maulidur Rasul sebagai bida’ah, namun kebanyakkan ulama pula menganggapnya sebagai satu bentuk sambutan yang bertujuan melahirkan rasa kecintaan kepada Rasul dan yang paling utama pengisian Maulidur Rasul harus selari dengan tuntutan syariah.



 sekadar perkongsian .. selamat beramal ..
^ _____ ^

1 comments:

hazwan hairy berkata...

salam maulidur rasul :-)

Catat Ulasan

my music

terintai - intai