Sabtu, 25 Mei 2013

sahabat o kawan yg anda cari ???




Apa itu 'SAHABAT'???
dan apa itu 'KAWAN'??
Nampak macam sama kan dua perkataan ini??..
Iya!! memang nampak seakan sama, tetapi tidak serupa..
Apa erti 'SAHABAT' ya?? dan apa pula erti 'KAWAN' yang sebenarnya??
Kenapa mesti dibeza-bezakan antara 'SAHABAT' dan 'KAWAN'??
PASTI!! Iya! Memang wajar kita membezakan kerana seorang 'KAWAN' tidak semestinya dia akan setia bersama kita ketika kita hadapi kesusahan..
Tapi, seorang 'SAHABAT', dia tidak akan sesekali biarkan hidup kita menghadapi kesusahan seorang diri.. Itulah 'SAHABAT' sejati yang sentiasa diredhai ALLAH S.W.T..

Memang mudah untuk mencari seorang 'KAWAN' dalam dunia ketika kita senang.. Tapi amat sukar sekali untuk kita mencari 'SAHABAT' yang sentiasa bersama kita ketika SUSAH mahupun SENANG.. Seorang sahabat yang baik, dia tidak akan sesekali mem'BUANG' SAHABAT dalam hidup walaupun sahabatnya itu pernah melakukan kesilapan terhadap dirinya kerana dia percaya, MANUSIA ni tidak lari daripada melakukan dosa dan kesilapan..

"Sahabat yang baik adalah sahabat yang berani membetulkan kita ketika kita berbuat kesalahan sehingga kita tidak hanyut di dalam kesalahan dan dosa. "
"Sahabat sejati akan meluruskan jalan ketika kita kehilangan arah dan tidak akan meninggalkan kita dalam suka, apalagi dalam duka. "
"Bersahabat dengan seorang yang jujur akan membuat seseorang itu senantiasa terpelihara kejujurannya."

Seorang 'SAHABAT' akan sentiasa membimbing 'SAHABAT'nya ke jalan yang lurus. Inilah SAHABAT yang sejati.. Ketika senang dia bersama kita, ketika susah pula dia membantu kita. Ketika kita lalai dengan DUNIA, dia datang mengingatkan kita tentang AKHIRAT..
ALLAHUAKBAR!! bersyukur nya mempunyai sahabat yang sebegini..

Ada pepatah mengatakan,
"JANGAN mudah membuang, tambah-tambah lagi jika ia bukan barang tetapi ORANG.."


kepada teman-teman saya yang sering kehilangan atau sering dibuang kawan, mari saya kongsikan kata-kata semangat yang patut kita renung kan bersama..
"Hilang seorng kawan bukan bererti diriku akan hilang 10 orang sahabat......
Hilang 10 org kawan bukan bererti diriku akan hilang 100 orang sahabat....
Hilang 100 org kawan bukan bererti diriku akan hilang 1000 orang sahabat...
KERANA SAHABAT akan sentiasa setia disisi kita walaupon kita pernah lakukan kesilapan terhadap dirinya.. MEMAAFKAN dan membimbing itu lah yang Rasulullah ajar kita semua... Jadik, usah bersedih andai anda kehilangan seorang kawan kerana ALLAH akan menggantikan 10 org sahabat buat diri anda.. PERCAYALAH... yakin pada ALLAH!!...^_^....:').. "


sekian terima kasih .. 
bubye !




0 comments:

Catat Ulasan

my music

terintai - intai