Khamis, 29 November 2012

# sambal ikan bilis , siap !




Phewitttttttt . selamat bersiaran lagik , ary nie aku nak kongsi masak sambal ikan bilis .. heee walaupun aku tau kamu kamu n kamu semua dah pandai memasak nya kan kan kan .. ( saje membodek .. jujur kan ! ) so .. aku dengan resepi aku ,, korang2 dgn resepi korang2 .. ( hakikatnye mak aku yang ajar .. ngeee ) let’s go babe .. jeng jeng jeng ….




Urmmm chaakkk … begini cARAnya :


  1.     kena pilih ikan bilis yang mutunya grad A.. law nak B , C n lain2 gred pun boleyy .. haha [biasanya ikan bilis bewarna putih atau kekuningan dan nipis..harganya mahal sedikit. Tapi korang masih mampu nak beli lahh .. don’t wory 
  2.   belahkan dan bersihkan kekotoran.[ini memang kena buat satu perstau..buatlah sambil tenguk tv kerr.. anggap jer buat kerja sambil berzikir..]
  3.   Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. ( jgn sampai satu botol pulak ,, hahh kena hempuk ngan mak kowg xtau .. xajarrr .. wawaaaa )
  4. Basuhkan ikan bilis dan tapiskan dengan cepat. Pastikan ikan bilis tidak kembang.
  5. Masukkan ikan bilis terus dalam kuali dan sentiasa kacau rata.
  6. Bila telah nampak garing [biasanya tiada kedengaran bunyi saperti meletik ataupun bunyi yg sepatutnya] angkat dan tuskan ikan bilis gunakan senduk berlubang.
  7. Taburkan ikan bilis atas dulang atau mangkuk yang dilapikkan dengan kertas tisu besar untuk menyerapkan minyak gorengan.
  8.  Simpan ikan bilis dalam bekas kedap udara atau sedia untuk ditumiskan.
  9. Tumiskan sambal sehingga garing. Tutup api baru masukkan ikan bilis dan juga bahan lain saperti tempe atau kacang goreng yang telah digorengkan secara berasingan.
  10. Siap … dah bolehh makan .. hahaaaa law ada resepi cara lain sila tinggalkan kat komen ea .. sharing is caring tauuuuu . ^_^




tengok .. ini hasilnya untuk tengahari nanti ..
hikhik ..
buat sendiri tawww ..
nak rase datang uma .. huhu





Ini saja lah contengan hamba untuk belog yg xberape nak siap nie .. euwwww kita ketemu lagik dgn entry yg berikutnya ea buk .. aku udah dulu ya ya ya … bip bip horeyyyyyy … bubbyeeeeee baby bucukkk … ( sape tahhh .. aku bantai jerr )

3 comments:

cik tenggiling berkata...

bila nak send kat saya ni??? dah lapar ni

alia syuhada berkata...

hehe,siap bagi resepi lagi ! xD Thumbs up ! (Y)

misz w@teveR berkata...

hahah ... selamat mencuba .. wink wink

Catat Ulasan

my music

terintai - intai